کوادکوپتر چیست و چگونه کار می کند؟

کوادکوپتر چیست؟

کوادکوپتر یا کوادروتور ممکن است از لحاظ نوشتاری با هم متفاوت باشند ولی هردو دارای یک مفهوم مشترک هستند.

کواد (quad) به معنای ۴ و روتور(rotor) به معنای موتور یا همان نیروی محرک پرنده است،

می توان اینطور گفت که کوادکوپتر مولتی روتوری هست که برای بالا رفتن از نیروی بالابرندگی چهار موتور اصلی استفاده می کند و کوادکوپتر محبوب ترین مولتی روتور شناخته می شود.

ساختار کوادکوپتر:

کوادکوپترها با بهره گیری از چهار موتور و پره ی مجزا و چرخش دو به دو معکوس این موتورها نیروی گشتاوردهای ایجاد شده را خنثی می کند.

نحوه ی ایجاد فرامین کنترل در کوادکوپترها به این صورت است که ، برای تغییر ارتفاع از کم و زیاد کردن  سرعت چرخش همه ی موتور ها استفاده و باعث کمتر یا بیشتر شدن اختلاف فشار بوجود آمده می شود.

کوادکوپتر برای چرخیدن به دور خود از چرخش دو پره هم جهت با سرعت کمتر و دو پره ی هم جهت دیگر با سرعت بیشتر استفاده می کند. این عمل باعث می شود که کوادکوپتر در ارتفاعی ثابت بتواند به حول محور خود بچرخد و برای حرکت کوادکوپتر در جهت های مختلف مانند عقب، جلو، چپ و راست می توان از کم و زیاد کردن سرعت موتورهای کوادکوپتر استفاده کرد. تمامی این فرامین توسط برد و کنترلر فرمان داده می شود که جهت تشخیص زاویه و موقعیت کواد از قطعاتی نطیر جایرو، قطب نما، میکروپروسسورها و شتاب سنج استفاده می شود.

کاربرد کوادکوپتر:

کوادکوپتر به دلیل داشتن مانور فوق العاده و پرواز استیبل از امکانات بسیار گسترده ای برخوردار است.

کوادکوپتر در زمینه های اسباب بازی، تحقیقاتی، تصویربرداری و تفریحی طیف وسیعی از کاربران را شامل می شود و در سالهای اخیر توجه بسیاری از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها و مراکز تفریحی به این نوع از پهباد ها جلب شده و باعث گردیده تا پیشرفت چشم گیری در امکانات و نوع پرواز را در این پرنده ها شاهد باشیم.

امروزه یکی از تفریحاتی که طرفدار بسیار زیادی پیدا کرده کوادکوپتر می باشد که از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است که از رده سنی ده سال به بالا با توجه به امکانات و قدرت قابل استفاده می باشد.

ارسال دیدگاه